تحقیق تجارت الكترونيكي(e- commerce)

تحقیق تجارت الكترونيكي(e- commerce)

تحقیق تجارت الكترونيكي(e- commerce)

تحقیق تجارت الكترونيكي(e- commerce) در حجم 20 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

  • تجارت الكترونيكي جابه جايي همه داده هاي بازرگاني ميان خريدار، فروشنده و ديگر سازمانها به كمك فناوري اطلاعات است.
  • تجارت الكترونيكي فعاليتهاي بازرگاني است كه به روش ديجيتالي و از راه شبكه‌هاي رايانه‌اي انجام مي‌گيرد. امروزه بسياري از داد و ستدهاي ميان شركتها با مشتريان، بدينگونه است.

تفاوت كسب و كارالكترونيكي و تجارت الكترونيكي

كسب و كار الكترونيكي همان تجارت الكترونيكي است. با اين تفاوت كه فرآيندهاي داخلي، از قبيل توليد، مديريت انبار، توسعه محصول، مديريت ريسك، مديريت سرمايه، مديريت دانش و منابع انساني هم در كسب در كار الكترونيكي پوشش داده مي‌شوند. پس دامنه كسب و كار الكترونيكي وسيع‌تر از تجارت الكترونيكي است.

سيستمهاي اطلاعاتي تجاري وظيفه اي در سازمان

سازمانها به طور سنتي براساس حوزه‌‌هاي عملياتي يا وظيفه‌اي  مستقل از يكديگر تقسيم‌بندي و سازماندهي شده‌اند. واحدهاي سازماني به يك سيستم  و نظام خاص مانند توليد، بازاريابي، فروش و مالي مرتبط هستند. براساس همين ديدگاه و به منظور هماهنگي بين IT و بخشهاي مختلف سازمان سيستمهاي اطلاعاتي تجاري و وظيفه‌اي نظير سيستمهاي اطلاعاتي توليد، بازاريابي، منابع انساني، مالي و حسابداري بوجود آمده‌اند؛ كه هركدام باعث بهره‌وري بيشتر سازمان سرعت و دقت بالاتر و ايجاد فرصتهاي جديد شده‌اند. اين سيستمها در هردو شركتهاي بزرگ و كوچك استفاده مي‌شوند. با استفاده از اين سيستمها، فناوري اطلاعات در هر بخش ساختار وظيفه‌اي وارد شده و تحولي شگرف ايجاد كرده است.

سيستم‌هاي اطلاعاتي بازاريابي

سيستمهاي اطلاعاتي بازاريابي تكنولوژي اطلاعات را براي حمايت از اجزاء اصلي وظيفه بازاريابي به كار مي‌گيرد.

وظيفه تجاري بازاريابي شامل برنامه‌ريزي، تبليغات و فروش كالاهاي موجود در بازارهاي موجود و توسعه توليدات جديد و بازارهاي جديد براي جذب بهتر مشتريان موجود و مشتريان بالقوه است. شركتهاي تجاري امروزه همزمان  با تغييرات سريع محيطي از تكنولوژي اطلاعات در انجام بهتر و سريع تر وظايف بازاريابي كمك مي‌گيرند. براي مثال اينترنت و اينترانت و سايتهاي وب فرآيند بازاريابي تعاملي را فراهم مي‌كنند به اين ترتيب كه مشتريان مي‌توانند درايجاد، بازاريابي، خريد و بهتر كردن كالاها و خدمات با شركتهاي تجاري شريك شوند.

بازاريابي تعاملي نوعي از بازاريابي است كه بر پاية نيازها و علايق مشتريان استوار است در اين نوع از بازاريابي مشتريان همانند شركايي هستند كه موسسات تجاري در برنامه‌ريزي، فروش، نحوه و نوع توليد كالاها، خدمات پس از فروش از آنها نظر خواهي مي‌‌كنند، اما امروزه با كمك فناوري اطلاعات اين  كار سريع‌تر وسهل‌تر انجام مي‌شود مثلا از طريق تكنولوژيهاي اينترنت شامل چت، گروههاي مباحثه، فرمهاي پرسشنامه‌هاي وب، پست الكترونيكي مي‌توان با مشتريان ارتباط برقرار كرد و كالاهاي جديد خود را به آنها معرفي كرد ياحتي از آنها ايده‌هايي در مورد توليد كالاهاي جديد يا تغيير در كالاهاي موجود بدست آورد.

مديريت روابط با مشتري

از CRM براي شناخت دقيق‌تر مشتريها و ترسيم شفاف‌تر ارتباط با مشتري استفاده مي‌شود. مفاهيمCRM يا مديريت ارتباط با مشتري جديد نيست. امروزه براساس همين مفاهيم چگونگي كار و ارتباط با مشتريها در درازمدت را جهت كسب و سودآرويهاي بيشتر فرا مي‌گيرند. شركتها براي انجام اين مهم سرمايه گذاي وسيعي را پذيرفته و هزينه مي‌‌كنند. مشتري به خدماتي كه دريافت مي‌كند آگاه است و براساس تجارب و اطلاعات خود با پول و موجوديش آن را انتخاب مي‌كند.

CRM يك محصول  يا خدمات نيست؛ بلكه يك استراتژي كلي تجاري است كه شركتها را قادر به مديريت موثر ارتباط با مشتري مي‌كند.CRM  يك ديد و شماي كلي از مشتريهاي هر سازمان را براي اعضاي آن سازمان به تصوير مي‌كشد. براساس مفاهيم CRM، هركس بايستي روي مشتري و اطلاعات مشتري متمركز باشد. براي اين منظور بايستي اطلاعات مشتري به طور كامل و يكسان در تمام سازمان در اختيار تمام اركان مرتبط با مشتري قرار گيرد. در اين رابطه، بخش بازاريابي درهر شركت با تلاشي سازمان يافته و مداوم اطلاعات مشتري را جمع‌آوري و در سيستم‌ اطلاع‌رساني و شبكه‌سازمان نگهداري مي‌كند. عوامل فروش با استفاده از اين اطلاعات با مشتري تماس گرفته و كالا يا خدمات مورد نياز وي را عرضه مي‌كنند. خدمات مشتري نيز با استفاده از همين اطلاعات به هر سوال و نياز مشتري پاسخ مي‌دهند. پشتيباني وطراحي توليد نيز با استفاده از همين اطلاعات پي به نياز مشتريها برده و فعاليتهاي خود را مطابق اين نيازها تنظيم مي كند. در تكميل مفاهيم CRM هر بخش از سازمان ضمن استفاده از اطلاعات يكسان درباره مشتري، عملكرد و ارتباط خود با مشتري را دقيقا در همان بانك اطلاعاتي وارد مي‌كنند تا آخرين تماسها و نظرات مشتري در دسترس همه اركان سازمان قرار گيرد. هيچ بخشي از سازمان حق ندارد ارتباط و اطلاعات خود با مشتري را محرمانه و مخفي از ديگران نگهداري كند. بلكه منطق اين راهكار اين است كه اطلاعات مشتري بايستي به طور جامع، كامل و مشابه در اختيار همه اركان مرتبط با مشتري در سازمان قرار گيرد و درعين حال اين اطلاعات به عنوان اسرار مهم سازمان نبايد از اركان مربوطه به خارج از سازمان منتقل گردد.

روشهاي تبليغات و بازاريابي در اينترنت

پس از طراحي سايت تجاري بايستي با مراحل زير سايت را در اينترنت فعال كنيد تا برنامه هاي تبليغات و بازاريابي در اينترنت موثر و نتيجه بخش گردند.

  • انتخاب يك نام به عنوان آدرس سايت و ثبت آن در اينترنت
  • ارسال فايل طراحي شده سايت با فرمت HTML همراه با مشخصات نام ثبت شده به مكاني كه به عنوان يك پايگاه (Server) اينترنتي فعال است. اين عمل را اصطلاحا Hasting مي‌گويند. با اين عمل سايت شما با آدرس ثبت شده در مرحله قبل، در اينترنت قابل دسترس خواهد بود. پس از مراحل فوق، نوبت به ثبت و معرفي سايت و جستجوگرها و برنامه‌هاي تبليغ و بازاريابي در اينترنت مي رسد. علاوه بر ثبت سايت در جستجوگرها از روشهاي ديگري براي توسعه سايت و تبليغات و بازاريابي مي‌توان استفاده نمود كه در اينجا به آنها اشاره مي‌ شود:

تبليغ با استفاده ازبنر (Banner)

وقتي به سايتهاي پر بيننده رجوع مي كنيد، كادرهاي تبليغي فراواني رامشاهده مي‌كنيد كه با روشهاي جذاب بيننده‌هاي سايت را وادار به تاييد علامت ماوس روي آنها مي‌كنند. اين كادرهاي تبليغي را بنر مي گويند. با تاييد هر نقطه از اين كادرها، نشاني اينترنتي متصل به آنها نيز فعال مي‌شود و روي صفحه‌ مانيتور ظاهر مي‌گردد.

بازاريابي ويروسي

شركتهاي Yahoo، Hot mail و AoL از روش بازاريابي ويروسي استفاده مي كنند. اين شركتها از طريق پيامهايي در نامه‌هاي پست الكترونيكي، براي خود تبليغ مي‌كنند. براساس اين شيوه، هر نامه كه توسط خدمات پست الكترونيك اين شركتها صادر مي‌شود حاوي يك پيام مختصر و مفيد تبليغاتي است؛ يعني به تعداد نامه‌هايي كه مردم با استفاده از خدمات اين شركتها بين هم مبادله مي كنند اين پيامها نيز توزيع مي گردد. از آنجا كه اين پيامها بدون فعاليت يا دخالت بيشتر اين شركتها توزيع مي گردد و در تمام مكاتبات بين مردم كه نشاني پست الكترونيك خود را از اين نوع شركتها اخذ كرده‌اند منتشر مي‌گردد، به اين شيوه بازاريابي ويروسي گفته مي‌شود.

سيستمهاي اطلاعاتي توليد

سيستمهاي اطلاعاتي توليد از بخش توليد و عمليات كه شامل وظايف مربوط به فرايندهاي توليد كالا ها و خدمات است حمايت مي كنند.

يك نوع از سيستمهاي اطلاعاتي توليد CIM يا سيستمهاي توليد يكپارچة  كامپيوتري  هستند. CIM يك مفهوم جامع و كلي است كه بر انجام وظايف و فعاليتهاي بخش توليد بر پايه سيستمهاي كامپيوتري تاكيد مي كند و بر ساده كردن، اتوماتيك كردن و هماهنگي و يكپارچگي فرآيندهاي توليد توجه دارد.